ימית סגל- אמנית רב תחומית
ילידת איטליה, עלתה לארץ בגיל 5. בגיל 25, חזרה לשם ללימודי אמנות ויזואלית באקדמיה לאמנויות יפות של בררה במילאנו. סיימה בהצטיינות יתרה את מסלול הציור עם מיצב פיסולי.
“האדם אינו אלא תבנית נוף-מולדתו״ ונוף שפת אימו, מוסיפה ימית. באמצעות עבודותיה, היא בוחנת כיצד הנוף שלה משתנה ומשנה אותה עם חלוף הזמן ושינוי המקום. ימית שואלת שאלות בנוגע לזהות ושייכות ביחס לזמן ומקום.
האתגר שלה הוא להצליח ללכוד ולתמצת ויזואלית את הנקודת בה התחולל שינוי תפיסתי או רגשי של ההבנה על עצמה, ושל העולם החיצוני.
הרקע הרב לשוני שלה יחד עם מקצועות קודמים שרכשה ועסקה בהם (מאיירת, מעצבת גרפית והנדסאית אדריכלות) קודדו בה את המילה הכתובה כנקודת מוצא לתהליך היצירתי.
הנופים החיצוניים והפנימיים באים לידי ביטוי בציורים בחומרים מגוונים, בעיקר אקריליק, אקוורל ופחם, על נייר ובד. העבודות נעות במרחב בין המופשט – אקספרסיבי – רגשי בצבעי יסוד עזים עד לפיגורטיבי המוגדר, ההגיוני והמדויק הנוטה לצבעוניות מועטה עד שחור לבן.
בעבודות אסמבלאז׳ ופסלים/ אובייקטים תלת מימדיים, בעיקר בתחום המושגי, ימית משלבת חומרים ממוחזרים מתועשים עם חומרים טבעיים (עצים ותרמילי זרעים) ובוחנת באמצעותם מושגים מילוליים והקשרים אישיים.
השונות והגיוון בין המדיומים מאפשרים לה לאוורר את המאבק הפנימי התמידי שלה בין רגש (צבע, צורה, הפשטה) להיגיון (קו, טקסט, פיגורטיבי).
ימית יוצרת לרוב בסדרות, לעיתים מקבילות ביניהן, בטווח זמן ארוך. רוב עבודותיה הן בקנה מידה קטן ואינטימי ומבקשות מהצופה להתקרב ולגלות פרטים חדשים.
״כל הסודות שלי״ (2010-2014)
נקודת המוצא לסדרה מתבססת על התיאוריה לפיה תרבותו ותפיסתו של אדם מוגדרת על ידי שפת האם שלו.
אמור לי מהי שפתך, ואדע מי אתה. אך, מי אתה אם אתה מזדהה תחת יותר משפה אחת?ֿ
כדוברת שלוש שפות, ימית שואלת דרך היצירה מהי שפת אמה ״האמיתית״
וכיצד עיצבו השפות שנחשפה להן את זהותה בעולם הרב-לשוני והרב-תרבותי של ימינו, על כל מורכבותו.
השאלה התנסחה למעין משפט החוזר על עצמו לאורך כל הסדרה בתשע שפות שונות,
בעלות קשר כזה או אחר למשפחתה ולסביבתה. משפט זה מיועד לאתר צופים זרים בעלי מכנה משותף אחד:
יכולתם להזדהות ולזהות עצמם תחת יותר משפה אחת, ״אם אתה יכול לקרוא את זה, אתה יודע את כל סודותי״.
העבודות השונות מצפינות בתוכן עוד סודות קטנים (הרגלי משחק, קריאה וצריכה אישיים)
ומרמזות לעולמות שונים של משחקי מילים ומטאפורות.
גוף עבודה זה היה בעל תפקיד מהותי בהבנה לאן ימית שייכת ומהי שפתה,
והמסקנה שהתקבלה היא שהביאה להחלטתה לחזור וליצור בארץ.
שהות אמן במינסטר, גרמניה – Traces of Dialogue 2015
במסגרת יחסי ערים תאומות ראשון לציון- מינסטר זכתה להזדמנות להשתתף בשהות האמן הראשונה שלה.
כחלק מההכנה לשהות, ימית חקרה מעט על ההיסטוריה של העיר מינסטר ושמחה לגלות כי העיר מתהדרת בשפה מקומית בשם מאזהמאטה. שפה זו נוצרה ע״י מהגרים ופועלים ושימשה ליחסי המסחר ותקשורת בסיסית בינם. השפה היא מעין תערובת בין גרמנית לאידיש ולניב מקומי ולמעשה שמה ׳מאזה מאטה׳ מגיע מהמושג ״משא ומתן״
ימית החלה ליצור מילון עם אוצר המילים שהצליחה לאתר ממקורות שונים ולתרגמו לגרמנית ועברית.
מילון זה הגיע עימה לשהות ושימש כבסיס לפרוייקט שלה.
נושא התערוכה – הדיאלוג וסימנים לקיומו- מתבטא בין אנשים זרים שהתכנסו באותו המקום מסיבות שונות ויצרו שפה משותפת, אמצע הדרך בין השפות השונות שלהם ממש כמו פרויקט השהות והקשר בין הערים התאומות.
הפרוייקט הוא סייט ספסיפיק, מסתמך ומגיב לאולם התערוכה ולסביבה (ובאותה שכונה בה שפה זו למעשה נולדה).
במהלך הפרוייקט ימית עשתה מבחינתה שימוש ראשון בסריגה כאמצעי אמנותי ולא רק כתחביב שלה ויצרה את מה שהיא מכנה ״גרפיטי סרוג״.
פחד, זמן ותהליך היצירה 2013 – נוכחי
בעבודות אלו ימית מתעניינת בכוחה של המילה, כמנטרה החוזרת על עצמה בהכרח תוך כדי עבודה,
דרך בחירת ועיבוד ביטויים ואמרות יומיומיים, ציטוטים משירים וספרים.
תשומת הלב מופנית למילים עצמן וגם אופן הביצוע מעודד שהות והרהור על משמעותה של כל אות ומילה.
האמצעי – ביצוע איטי של היצירה כגון ע״י סריגה, חיתוך אותיות מתוך שקפים ובניית המשפט באופן פיזי לתוך קיום כביכול תלת מימדי. בדו מימד, היא מהרהרת במושגים אלו באמצעות ציורי אקריליק מדוייקים וקפדניים של תרמילי זרעים וטקסט עם אמרות שגורות.
מילים טעונות מסויימות דוחפות אותה להעמיק בבחינת המושג היותר רחב מאחוריהן, כמו ״פחד״,״זמן״ וכיצד בחירת משפטים ומילים מסויימות עשוי לשמש אמצעי שליטה מנטלי על הרגשות שמושגים אלו מעלים בה.
השימוש בתרמילי זרעים ריקים וסביונים שהזמן ניכר בהם והם לקראת כליון, מאפשר לה התמודדות עקיפה עם מושג הפחד, הזמן ובדיקת הרגש שהייצוג הוויזואלי עצמו העלה בה, לעומת מה שעולה מול המילה עצמה.
בתוך השהות בתהליך היצירה ומודעות לה (מיינדפולנס) לעיתים ימית מהדהדת ביקורת עצמית והארות על התהליך עצמו. לתהליך היצירה יש משקל רב בעיסוק היצירתי שלה והוא קשור באופן הדוק למושג הזמן. לעבודות יש זמן משלהן ועל אף קוצר הסבלנות שעולה בה לעיתים, משהו רחב יותר נכנס לפעולה ודורש דו שיח והתחשבות מחוץ לעצמה ולרעיון הראשוני.
פרוייקט הבית (שם זמני) – גוף עבודות חדש בהתהוות
קשור לסביבה היומיומית וההתמודדות השנה (2020) עם המגיפה, הסגרים, הבידוד והשהות בבית.
אובדן אישי במשפחה גורם לה להתבונן מחדש על הבית והסביבה הקרובה, על מגוון התחושות שעלו בה בבית.
ימית בודקת כיצד תפיסת הבית משתנה בעיניה תדירות: מקום מחסה בטוח לעומת ״כלא״: מקום של אובדן וייאוש לעומת מקום של סיכוי ועתיד. ימית מנסה לחבר את כל המציאויות החלופיות, כמו בפיזיקה קוואנטית, לסופר פוזיציה של כל אלה באותו הזמן, כרגע דרך ציורי אקוורל על נייר ואקריליק על בד.
lamit Segal
lamit Segal
Born in 1982, Bologna, Italy.
Lives and works in Yanuv, Israel
Multidisciplined artist.
Graduated from Brera Academy in Milan, Italy.
Worked through the years.as an Illustrator, graphic-designer
and practical engineer of architecture.
With the belief that man are shaped by the landscape of their homeland and their mother-tongue,
Iamit explores Identity and belonging in relation to time and place.
Inner and external landscapes are expressed trough paintings with various mediums on paper and canvas. Flowing between the expressive-abstract-emotional bold colored till the figurative, logical and precise execution with a monochrome to black and white palette. Sculptural and assemblage works tends to the conceptual and are made of recycled and natural materials. The work are mostly small-scaled, intimate and complex.
Her main challenge is to visually capture the point when a perceptive or emotional change of herself and the outside world has occurred.
Education
2012
Bachelor of Fine Arts (Painting); with Honors Brera Accademy of fine Arts, Milan, Italy
Exihibitions
2016
“Simaney Saffa” (Language Signs), Sara Erman Gallery, Tel aviv, Israel
2015
Traces of Dialouge /Spuren des Dialogs- Symposium, Rishon LeZion-Münster Twin Cities Artist Exchange Program, Curator: Stefan Rosendahl, Haverkamp 31, Münster, Germany
2014
Pitzkalach, Artist House Rishon LeZion, Israel
DamPrize 2014 Finalist Artworks, Spazio Oberdan, Milan, Italy
DamPrize 2014 Contemporary Art Contest: 30 Selected Artworks, DamArte Gallery, Magenta, Italy
2013
SCOPE Miami Beach, by See Me Gallery, Miami, FL
All my Secrets, Canonica di Bernate Ticino, Milan, Italy
#Creative Rising, See Me Gallery, New York, NY
The Story of the Creative, Angel Orensanz Foundation for Contemporary Art and See Me Gallery, New York, NY
2012
Seconda Pelle, Triennale Design Museum, Milan
Arte Accessibile: The Brera Accademy at AAM 2012, EventiQuattro Space, Milan
Salon Primo: Young artists exhibiting for the first time, Ex-chiesa di San Carpoforo, Milan
Segni d’Incontro, San Donato Milanese, Milan
2010
Kilometro 20+1, Torrione Farnese, Castel’Arquato, Piacenza
2009
Una Mano Per AIL – IV edition, Palazzo Clerici, Milan
Primitiva, Oldoni Publishing House, Milan
2008
Glocal Art, La Fabrica Del Vappore, Milan
Awards
2014
DamPrize 2014 1st Edition, Sculpture Finalist, Milan