” הסתרה”
ציוריה עוסקים במוצא של אנוסי ספרד ובאופי ביטויו באמנות.
מה שהחל עבורה עניין האנוסות היה ,לילה מסויים בו שמעה הרצאה מרב גדול בושא האנוסים בעולם,
משפט אחד היה הטרנספורמציה בחייה באמנות. “שמעתי את השם “אידישה פיראט”!
נידלקו כל הנורות ושאלתי את עצמי מה זה קשור לזה”?!
בבוקר למחרת ובהמשך ללימודים על ההיסטוריה של עמנו מהבחינות הדתיות, שאלה את עצמה ,מה קרה לכל השנים המומרות שבעל כורחן הפכו למומרות כי לא רצו להישרף ,למות על קידוש השם.
וכך התחיל מסע לימודים ועדויות! ממומרים בכל העולם..
שרית ביקרה במוזיאונים בעולם, רבנים, גוגל, כל דבר שיעזור לה לחפש שורש יהודי,.
ראתה מאות ציורים שהניראות לא ניכנסה לקטגוריה יהודיה במוצאה. הניראות בפנים…כאן השתלבו לימודים מחכמים גדולים ומקובלים שלימדו על תורת הפנים וגילגולים של האדם שזה מחלק מהאמונה היהודית.
כאשר חיברה את כל החלקים ניגלו לעינייה פנים שמסתירות עומקים .!
הפורטרטים היו מהמאה ה16-19.
מאידך החלו זורמים אלייה סיפורים מרטיטים על ההיסטוריה של משפחות יהודיות שהיו במאבקים קשים עם האמונה וקיימו מצוות בסתר ובחוץ חיו כנוצרים.
הסיפורים כה רבים ושרית נשאבה והחלה לצייר כחותם את הפנים שציירו האולד מאסטרס כדי להנכיח את הרעיון.
זה התעצם מכל בחינה והמדהים שהצופים ללא מילים הבינו את הנרטיב מבלי שדיברה.
כיום המאגר שנוצר מנכיח עבורה את גדולתן וכבודן של הנשים היהודיות בלשמר את המסורת והחוקים וכל חיי הרוח היהודים.
כי גברים ,בעליהן טובעו ,נישרפו, עונו ולא נוצרו מיניינים
המשפט “בזכות נשים צדקניות ניגאלנו”! הוא כה אמיתי ..
סדרת הציורים מתחקה אחר הדמויות הנשיות המופיעות בציורי פורטרט , איקונים מהמאה ה 15- 16- וה- 17
של הציירים, פרנסיסקו דה גויה.
אדוארדו לואיס דה בופה, אנג’לו ברנזוני ועוד רבים בני דורם ומבקשת למצוא בהם רמזים למוצאן ולאמונתן של אותן נשים שדמותן מתבטאת על הקנווס.
האמנית חושפת בציורים את הקשר היהודי, הנסתר, שע”פ ראייתה המשכיות לאנוסי ספרד ופורטוגל.
לכל דמות סיפור משלה, לאחר מחקר , קריאה, וידע רב על כל דמות, שרית מתחילה לצייר, הידע שיש לפני מאפשר לה חיבור חזק עם כל דמות, כל הפרטים מצויירים בתשומת לב, מתוך הכרות מעמיקה עם הדמויות.
דון שמואל פלאג’י…